
Większość operatorów wie doskonale, co to jest zwolnica w koparce i jaki olej do zwolnicy należy wlewać. Czy wiesz jednak, do czego służy zwolnica? Co zrobić, aby wydłużyć jej żywotność i jakie są rodzaje zwolnic w maszynach budowlanych?
Czym jest zwolnica?
Zasada działania zwolnicy jest prosta. To mechanizm, który zwiększa moment obrotowy przekazywany na koła lub gąsienice. Oznacza to, że można uzyskać lepsze osiągi w trudnym terenie lub przy pracy z dużymi obciążeniami na samych kołach. Zobacz, jak wygląda zwolnica tylnego mostu do Cat 428D BMT zestaw.
Niektóre zwolnice są nawet w stanie zwiększyć prześwit, ponieważ wysuwają półoś od centrum koła w górę. Takie zastosowanie świetnie sprawdza się w przypadku pojazdów, które ze względu na niewiele koła mają niski prześwit, lub np. w autobusach miejskich, które są nisko zawieszone, a poruszają się po ulicach pełnych kolein i garbów spowalniających.
Sprawdź ofertę części do maszyn budowlanych
Zalety zwolnicy
Dzięki zwolnicy zyskujemy moment obrotowy przekazywany na koła. Dzięki temu nie trzeba korzystać z pełnej mocy silnika lub z bardzo niskich przełożeń skrzyni. Naturalnie oznacza to, że zmniejsza się prędkość obrotowa koła, ale w przypadku maszyny budowlanej lub rolniczej to nawet zaleta. Zobacz, jak wygląda zestaw naprawczy Zwolnica przedniego mostu do Case 580SR dostępny w sklepie Cemasz!
Oprócz tego znacznie zwiększa się wytrzymałość dyferencjałów osiowych. Koła zębate w samej zwolnicy rozkładają na siebie siły, a co za tym idzie, zmniejszamy zużycie naprawdę drogich elementów, jakimi są skrzynie biegów. Zatem zwolnice nie tylko sprawiają, że maszyny budowlane lepiej wykonują swoją pracę, są do tego odporniejsze i bezpieczniejsze.
Awarie, jakim może ulec zwolnica
Jak każdy element mechaniczny, zaniedbana zwolnica może ulec awarii. Najczęstszymi problemami są pęknięte wałki lub zębatki pośrednie. Od dużej ilości ciężkiej pracy w niesprzyjających warunkach atmosferycznych zwolnica może stracić swoje uszczelnienie. Objawami awarii będą dźwięki trzasków, dobiegających z okolic koła. Wyciek oleju i spadek mocy to kolejne objawy uszkodzonej zwolnicy. Brak oleju to najpopularniejsza przyczyna zatarcia łożysk, wytarcia wałków atakujących czy nawet zużycie i deformację zębów. W ostateczności może dojść do rozerwania korpusu. Jeśli dopuścimy do sytuacji, w której zwolnica ulegnie mocnemu uszkodzeniu, niemożliwa będzie prosta naprawa i cały element będzie musiał być wymieniony. Sprawdź dostępność zwolnica tylnego mostu do Volvo BL71.
Częsta kontrola stanu uszczelnienia zwolnicy może pozwolić nam wypatrzeć w porę niszczącą się osłonę i zaoszczędzić sobie ogromnego kłopotu w przyszłości. Należy również pamiętać, że nie wolno wlewać również za dużej ilości oleju. W trakcie pracy rozgrzewa się on i zwiększa swoją objętość, a następie wypycha uszczelki gumowe i dochodzi do wycieku. Sprawdź ofertę: zwolnica przedniego mostu do Cat 428D BMT.
Wymiana oleju w zwolnicach
Wymiana oleju w zwolnicach powinna odbywać się, gdy są one rozgrzane. Wtedy stary olej łatwiej wypłynie, zabierając ze sobą resztki ewentualnych drobinek. W zwolnicy są dwie śruby – jedna będzie służyć do zlewania starego oleju, druga do wlewania nowego. Sugeruje się, aby odkręcić najpierw tę powyżej poziomu oleju, dzięki czemu wyrówna się ciśnienie wewnątrz zwolnicy. Jeśli chodzi o rodzaj oleju i jego ilość trzeba posłużyć się instrukcją maszyny. Każdy producent ma nieco inne zalecenia.
Wielu właścicieli maszyn budowlanych i rolniczych podejmuje się samodzielnych wymian uszkodzonych lub zużytych zwolnic. Naprawa zwolnicy w przypadku gdy ma się zdolności mechaniczne, odpowiedni klucz i schemat napędu koparki, nie powinna stanowić większego problemu. Dla przykładu zestaw zwolnica przedniego mostu do New Holland NH95 zawiera wszystko, co potrzebne do wymiany – wieniec, satelity i komplet łożysk.
Jakie są rodzaje zwolnic?
Ze względu na budowę wymieniamy trzy rodzaje zwolnic:
obiegowe —ulokowane są w piaście koła o zwartej konstrukcji,
walcowe— posiadają uzębienie zewnętrzne i służą do zwiększania prześwitu pod mostem,
różnicowe — mocowane w piastach kół. Nie wpływają na wysokość prześwitu, a ich konstrukcja przypomina mechanizm różnicowy.
Zwolnice są elementem, który wystawiony jest na działania ogromnych przeciążeń. Na szczęście, nawet jeśli czeka Cię wymiana elementów zwolnicy w Twojej maszynie, w sklepie Cemasz znajdziesz części do większości maszyn. Oferujemy profesjonalne doradztwo. Skontaktuj się z nami, a przekonasz się, czym jest fachowa obsługa!